rotterdam

Aaah, de haven van Rotterdam… Moeten we nog meer zeggen? Als je in de vrachtindustrie werkt, kun je alleen maar dromen van de epische mogelijkheden die deze plek met zich meebrengt. Als grootste zeehaven van Europa en een van de grootste havens ter wereld spreekt Rotterdam ongelooflijk goed tot de verbeelding van de scheepvaart. Maar dat is niet het enige wat het te bieden heeft. Want de tijd staat hier niet stil. Het gaat vooruit. Stap per stap. En dat merk je aan de innovatieve mindset en spannende nieuwe initiatieven. Kijk maar even mee!

Koninklijke naam… Koninklijke technologie…

De Nederlanders zouden de Nederlanders niet zijn als ze geen terminal naar het koninklijk huis zouden vernoemen. Wist je dat een deel van de haven de Amaliahaven heet? Deze haven werd in 2015 geopend en is vernoemd naar prinses Amalia, de dochter van koning Willem-Alexander en koningin Máxima. Maar nog belangrijker? Het is een van de modernste containerterminals ter wereld. Het maakt gebruik van de nieuwste technologie op het gebied van containerafhandeling en heeft geautomatiseerde systemen om containers zo snel mogelijk te laden en lossen. Het is ontworpen om zo efficiënt mogelijk te werken.

Duurzame energie? Ja, graag!

De haven van Rotterdam is momenteel bezig met een grootschalige energietransitie. En dat is belangrijk nieuws! Als een van de grootste havengebieden ter wereld is het van oudsher altijd een groot knooppunt geweest voor de olie- en gasindustrie, maar daar proberen ze verandering in te brengen. En ze proberen het snel te veranderen. Door zich te richten op het verminderen van de CO2-uitstoot en over te schakelen op duurzame energiebronnen, willen ze voldoen aan de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs en de Europese Green Deal. Een voorbeeldige inspanning die veel moeite en energie kost. Maar die het absoluut waard zal zijn.

Slimme infrastructuur in haven van Rotterdam

De haven werkt momenteel aan de ontwikkeling van een slimme infrastructuur, die gebruik maakt van technologieën zoals Internet of Things (IoT), big data en A.I. Het doel? De haven zo efficiënt en duurzaam mogelijk maken. Daarmee hoopt het zijn voorsprong in de wereldwijde logistieke sector te behouden.

Drones voor meer veiligheid

Drones worden steeds vaker ingezet om te helpen bij het toezicht in de haven. Omdat ze op afstand bestuurd kunnen worden en omdat ze uitgerust kunnen worden met verschillende sensoren en camera’s, zijn ze uitermate geschikt voor inspectie, zeker als je bedenkt hoe groot de Rotterdamse haven is. Met een oppervlakte van 105 vierkante kilometer en een lengte van 40 kilometer kan het niet eenvoudig zijn om toezicht te houden. Maar nieuwe hulpmiddelen bieden nieuwe mogelijkheden. En deze verhoogde veiligheid is er daar één van.

Waar efficiëntie en duurzaamheid elkaar ontmoeten

Zoals je misschien hebt gemerkt, hebben deze innovaties één terugkerend thema: de haven efficiënter én tegelijkertijd duurzamer maken. Het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Integendeel. Efficiëntie en duurzaamheid ontwikkelen zich geweldig naast elkaar. Als we het toelaten. En als grootste zeehaven van Europa zet Rotterdam de toon voor wat komen gaat.