maritieme veiligheid

De golven van ladingverlies trotseren: een duik in maritieme veiligheid

De afgelopen jaren is de veiligheid van containers in de maritieme sector aanzienlijk verbeterd. Het aantal verloren containers op zee is met maar liefst 85% gedaald, van 4.407 in 2008 tot slechts 661 in 2022, zoals gerapporteerd door de World Shipping Council (WSC). Deze daling is het resultaat van verschillende factoren die de manier waarop de sector aankijkt tegen vrachtbeveiliging en -veiligheid hebben veranderd.

 

Ontmasker de mysterieuze oorzaken van ladingverlies

Maar waarom zijn deze cijfers als een gezonken schatkist onder de golven gezonken? Om dit maritieme mysterie te ontrafelen, moeten we diep in de oorzaken van het verlies van lading duiken.

Door de geschiedenis heen is het een uitdaging geweest om vracht veilig op zee te houden. Lang geleden, toen ontdekkingsreizigers als Columbus en Magellan de zeeën bevoeren, besteedden ze niet veel aandacht aan het vastzetten van de lading. Ruw weer, verkeerde stuwage en defecte apparatuur waren vaak de boosdoeners. Als de lading niet goed was vastgemaakt, kon deze verloren gaan op zee. Dit was een groot probleem omdat het verliezen van lading betekende dat je geld verloor en soms betekende het zelfs gevaar voor het schip en de bemanning.

Naarmate de tijd verstreek, realiseerden mensen zich dat ze betere manieren nodig hadden om ladingen vast te zetten. Toen ontstond het idee van “sjorren”. Sjorren betekent het vastbinden van lading met touwen, kettingen en houten verstevigingen om te voorkomen dat de lading tijdens de reis verschuift. Het was een grote stap voorwaarts om vracht veiliger te maken.

In de 20e eeuw nam de beveiliging van vracht een grote vlucht. Moderne methoden voor het vastzetten van vracht, zoals draaisloten en spanbanden, werden gemeengoed. Het was ook de grote introductie van zeecontainers. Deze containers maakten vracht veel veiliger omdat ze gemakkelijk op schepen konden worden gestapeld en vastgezet.

Ladingbeveiliging, inclusief sjorren, is steeds beter geworden, net als de rest van de scheepvaartwereld. Vandaag de dag is het als een mix van wetenschap en kunst, waarbij oude kennis wordt gecombineerd met nieuwe technologie. Slimme sensoren, geavanceerde materialen en geautomatiseerde systemen hebben een nieuw tijdperk van ladingveiligheid ingeluid. Naarmate de scheepvaart zich verder ontwikkelt, kunnen we nog betere manieren verwachten om vracht veilig te houden.

Historische incidenten, zoals die met de MSC Napoli, MOL Comfort en Ever Given, hebben de industrie wakker geschud. Ze lieten zien hoe belangrijk het is om sterke en betrouwbare oplossingen te hebben voor de beveiliging van vracht. Deze gebeurtenissen benadrukten de behoefte aan betere manieren om vracht te beveiligen en rampen te voorkomen.

 

Milieu- en economische gevolgen: meer dan alleen verloren schatten

De financiële gevolgen van het verlies van vracht zijn aanzienlijk. Het gaat niet alleen om het verlies van geld voor de mensen die de vracht verzenden. Als er vracht verloren gaat, wordt de manier waarop dingen afgeleverd moeten worden verstoord, wat vertragingen veroorzaakt en alles duurder maakt. De verzekeringskosten gaan ook omhoog, wat betekent dat het meer kost om zaken te doen. Dit heeft invloed op veel verschillende industrieën en kan zelfs de hele wereldeconomie beïnvloeden.

Vracht kwijtraken doet niet alleen pijn in de portemonnee, maar ook in het milieu. Als containers en vracht in zee verloren gaan, kan dat vervuiling veroorzaken en het leven van zeedieren aantasten. Als er gevaarlijke producten in de verloren vracht zit, kan het nog erger zijn en het milieu en het zeeleven voor lange tijd schade berokkenen. Want wat is een schat zonder een mooie zee om op te varen?

 

Vaar veilig door regelgeving en normen

Het is tijd om over regelgeving te praten, maar we beloven dat we het niet vervelend zullen maken! In de maritieme industrie zijn de regels en veiligheidsnormen voor het verlies van lading vastgelegd in het SOLAS-verdrag, het “Internationaal Verdrag voor de beveiliging van mensenlevens op zee”. Deze vereisten omvatten:

  • Laden en lossen conform de voorschriften: Lading moet worden geladen en gelost volgens de instructies van de fabrikant.
  • Ladingbeveiliging: Lading moet worden vastgezet met adequate riemen, kettingen of andere bevestigingsmiddelen.
  • Behoud van stabiliteit: Laad- en losprocedures mogen de stabiliteit van het schip niet in gevaar brengen.
  • Wettelijke naleving: Vrachtoperaties moeten voldoen aan de wet- en regelgeving van zowel het land van herkomst als de bestemming.

 

Onderwijs en opleiding: de menselijke factor

De echte schatten van de maritieme wereld zijn de mensen die de wateren bevaren. Goed opgeleid personeel is superbelangrijk om de lading op schepen veilig te houden. Ze weten hoe ze de lading op de juiste manier moeten behandelen en vastzetten. Ze begrijpen ook de regels en kunnen problemen, zoals slecht weer of defecte apparatuur, herkennen en oplossen. Ze zorgen ervoor dat alles veilig is voor de lading, het schip, de bemanning en het milieu. Personeel opleiden is er dus voor zorgen dat alles goed gaat in de scheepvaartwereld.

 

Beheersing van ladingbeveiliging:  7 tips voor een vlotte vaart

  1. Goed stuwen en vastzetten: Eerst en vooral is het belangrijk om de lading op een veilige manier in het schip te plaatsen. Elk item moet zijn eigen plaats hebben en er moet gebruik worden gemaakt van bevestigingsmateriaal zoals touwen, kettingen of draaisloten om beweging tijdens het vervoer te voorkomen. Deze stap vormt de basis om de lading op zijn plaats te houden, zelfs in moeilijke omstandigheden.
  2. Het schip in balans houden: Het in balans houden van het schip is cruciaal. Door lading op een evenwichtige manier te laden, voorkom je dat het schip naar één kant overhelt. Een schip dat niet in balans is, is niet alleen inefficiënt maar kan ook gevaarlijk zijn. Een juiste gewichtsverdeling is de sleutel tot veilig varen.
  3. Het belang van sjorren: sjorren, waarbij de lading stevig wordt vastgezet met riemen en andere bevestigingen, is een kritieke praktijk. Het zorgt ervoor dat de lading stevig op zijn plaats blijft en niet verschuift, zelfs in turbulente omstandigheden. Goed sjorren werkt als de veiligheidsgordel van het schip en houdt alles stevig op zijn plaats.
  4. Begrijp je lading: Het is van vitaal belang om de aard van de lading te kennen. Verschillende goederen vereisen verschillende beveiligingsmethoden. Gevaarlijke materialen hebben bijvoorbeeld speciale behandeling en insluiting nodig. Een goede gewoonte is om duidelijke etiketten te gebruiken waarop de inhoud en eventuele speciale behandelingsvereisten staan vermeld.
  5. Regelmatige inspecties: Regelmatige vrachtinspecties zijn een proactieve benadering om de veiligheid te garanderen. Voor het begin van de reis, tijdens stops en bij aankomst moet de vracht worden geïnspecteerd. Tekenen van schade of potentiële problemen moeten onmiddellijk worden aangepakt.
  6. Weersverwachtingen Blijf op de hoogte van de weersomstandigheden langs de route.Het kan nodig zijn om de maatregelen voor het vastzetten van de lading aan te passen op basis van verwachte weerpatronen.In ongunstige omstandigheden moet de lading dubbel worden gecontroleerd om verrassingen te voorkomen.
  7. Technologie gebruiken: Omarm technologie om de beveiliging van vracht te verbeteren.Slimme sensoren en geautomatiseerde systemen kunnen real-time gegevens leveren over de status van de vracht en inzicht bieden in mogelijke problemen tijdens het transport.

 

Zeg Ja tegen een veiligere zee

De maritieme industrie heeft een lange weg afgelegd om de veiligheid van vracht te verbeteren, met een aanzienlijke daling van het aantal verloren containers op zee. Historische praktijken zijn geëvolueerd tot een mix van wetenschap en kunst, met voorschriften uit het SOLAS-verdrag. Goed opgeleid personeel speelt een cruciale rol bij het vastzetten van de lading, terwijl best practices zoals goed stuwen, het in balans houden van het schip, effectief sjorren, kennis van de lading, regelmatige inspecties, weerbewustzijn en het gebruik van technologie bijdragen aan een veiligere maritieme toekomst.

 

Van de Antwerpse haven tot wereldwijd succes: ILS, expert in vrachtbeveiliging

Net als de bruisende haven van Antwerpen, waar ILS zijn thuisbasis heeft, is ons verhaal een reis door de tijd. Meer dan 40 jaar geleden vestigden Britse handelaars zich voor het eerst in de charmante Antwerpse wijk ’t Eilandje.

Net zoals de Antwerpse haven is uitgegroeid tot een wereldwijd maritiem knooppunt, zijn wij uitgegroeid van een klein magazijn tot een topspeler in vrachtbeveiligingstechnologie.

Vandaag zijn we trotse leveranciers van topklasse beveiligingsoplossingen die ervoor zorgen dat vrachtschepen vlot en veilig kunnen varen. Ons motto? Uw lading beschermen met kwaliteitsproducten tegen onverslaanbare prijzen. Ons ervaren team is er om scheepseigenaren, scheepswerven en ontwerpbureaus te begeleiden bij snelle en veilige reizen.

Bronnen

World shipping council. (2023). World Shipping Council Releases Containers Lost at Sea Report – 2023 Update https://www.worldshipping.org/news/world-shipping-council-releases-containers-lost-at-sea-report-2023-update

Safety4sea. (2023). WSC report: 661 containers lost at sea in 2022 https://safety4sea.com/wsc-report-661-containers-lost-at-sea-in-2022/

World shipping council. (2023). Containers Lost at Sea – 2023 Update https://static1.squarespace.com/static/5ff6c5336c885a268148bdcc/t/646cf5b50ba5a260052b1b66/1684862389529/Containers_Lost_at_Sea_2023_FINAL.pdf