Tijdens de pandemie fluctueert de vraag en veel bedrijven hebben te kampen met bevoorradingsproblemen. Als gevolg daarvan zijn de verzendingskosten gestegen en is de concurrentie heviger dan ooit. Bovendien zijn de internationale verzendtarieven niet altijd duidelijk. Dit alles samen heeft het goederenvervoer over zee complex en duur gemaakt. En nu wordt voorspeld dat de vrachttarieven dit jaar nog verder zullen stijgen. Dit komt doordat de wereldwijde vraag blijft stijgen en de toename van de scheepscapaciteit niet snel genoeg gaat. Als gevolg daarvan hebben de containerrederijen het moeilijk om een goede dienstverlening te blijven bieden.

Wij vertellen u meer over de redenen waarom de kosten blijven stijgen, wat de gevolgen zijn en hoe u in tijden van crisis toch op een goede dienstverlening kunt rekenen.

Redenen waarom de verzendkosten wereldwijd zullen blijven stijgen

Er zijn weinig tekenen van verlichting als het gaat om stijgende tarieven. Zoals eerder gezegd, wordt dit veroorzaakt door een groeiende vraag, terwijl de scheepscapaciteit niet snel genoeg groeit. We lopen achter. Wij hebben onderzocht waarom de kosten op korte termijn niet dalen.

  1. De pandemie is nog niet voorbij. In veel landen zijn de grenzen en de fabrieken weer open als voorheen. Maar in sommige landen is dat niet zo. Zolang dit onevenwichtig blijft, omdat de mensen weer in lockdown moeten, zal de economie onevenwichtig blijven.
  2. Er is geen snelle oplossing. Dit komt doordat er betrekkelijk weinig alternatieven voor zeevracht zijn. Dit komt omdat de capaciteit van andere vervoerswijzen ook beperkt is. Bovendien stijgen de kosten in de gehele scheepvaartsector. Op een bepaald moment moeten we afwegen en de keuze maken of we bereid zijn deze stijgende kosten te betalen om vracht te vervoeren, of goederen in de keten duurder te maken.
  3. Havencongestie zoals Suezkanaal, Westkust, China’s Yantian containerhaven, enz. Hierdoor zijn de prijzen nog meer gestegen.

Voorspeld wordt dat de prijzen pas in 2023 zullen dalen. Bovendien is het nog onzeker wat de Corona-pandemie voor de wereld zal betekenen. Als er nog meer sluitingen zijn, kan het langer duren.

Gevolgen

Het is nu duidelijk dat de pandemie en de congesties in bepaalde havens de prijzen hebben doen stijgen. Dit veroorzaakt niet alleen problemen voor de prijzen in de gehele keten en een capaciteitsprobleem, maar heeft ook andere gevolgen. De consumenten zullen de gevolgen van prijsstijgingen en veranderingen in de beschikbaarheid van producten voelen. Op lange termijn kan dit een wereldwijd effect hebben op de koopkracht en de koopbereidheid.

De beschikbaarheid van producten is op dit moment een van de grootste zorgen. Black Friday begint binnenkort en Kerstmis staat ook voor de deur. Detailhandelaren hebben problemen om hun voorraden aan te vullen en maken zich zorgen over tekorten aan producten.

Verzendkosten om te overwegen

De vrachttarieven blijven stijgen en om de beste financiële keuze te maken, raden wij u aan zorgvuldig te onderzoeken welke prijs op dit moment voor u het beste is. De kosten van internationaal vrachtvervoer kunnen aanzienlijk variëren. Het berekenen van vrachtprijzen blijft complex, maar met de juiste informatie kom je een heel eind.

Hoe ILS kan helpen

Servicegerichtheid is onze eerste prioriteit. Wij zijn slechts een deel van de huidige problemen in de zeevracht expeditie industrie. Als wij u kunnen helpen met zelfs maar een klein deel van uw probleem, staan wij voor u klaar.

Onze kracht is het verschaffen van instrumenten en middelen om uw zeevracht op de best mogelijke manier te beveiligen. Als u ervoor zorgt dat uw lading zo veilig mogelijk wordt vervoerd, hebt u al een flessenhals geëlimineerd. Helaas is dit niet direct een oplossing voor de stijgende kosten, maar een slechte beveiliging van uw lading kan uw kosten nog verder opdrijven en de beschikbaarheid van producten beperken.

Wij kennen de internationale vrachtindustrie goed. Als u een vraag of een probleem hebt, zijn wij er om u zo goed mogelijk te helpen.